Anmäl din besättning/lag till årets klubbmästerskap här.
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Gamla Stans Yacht Sällskap
Fotboll

Welcome to Stockholm 12-16 August 2026

GSYS will host the World Championship in Team Racing for keel boats in Stockholm.

 

Save the dates 12-16 August 2026.

 

The regatta will be in the middle of one of the most beautiful capitols in the world.

 

More info to follow

Vinterwvila 2024-2025
2024-11-10 11:07
Nu är alla båtar på plats inför vintern!!!

Hej alla,

Först ett stort tack till alla som hjälpte till med upptagningarna

Karin Bulow, Malin Heidvall, Jan Rutquist, Hans Lundberg, Johan Franck, Alex Meier, Eric Samuelson, Christoffer Fredlund, Johan Thoren, Erik Larsen, Jacob Granert och Per.

 

I år var det extra stökigt då LBK helt plötsligt meddelade att vi inte var välkomna där över vintern. Dom hjälpte oss till LSS MEN då blev det en logistikmardröm. Tack Malin som roddade allt detta!!

Masterna och bommarna är nu hos Benns för genomgång inkl nya fall och skot.

Nu skall vi se till att vi har en plan att i god tid få båtarna klara till säsongens i vår!!

 

Vi hoppas på ett stort team som hjälper till till våren!

 

Nu är det vinterövningar som gäller!!

 

Styrelsen gnm Patrick

GSYS deltog i US Grand Masters Team Racing Finalen i Newport, Rhode Island 22-25.8.
2024-10-28 16:03

GSYS var återigen inbjuden som enda klubb utanför USA till den årliga Grand Masters Team Racing finalen för The Wilson Trophy med New York Yacht Club (NYYC) som arrangör 22-25. Augusti. Regattan genomfördes som 3-mot-3 lagkappseglingar i ett av kappseglingens mest legendariska vatten, Narraganset Bay vid Newport, Rhode Island, i 7-meters kölbåtar av typen Sonar (inklusive spinnaker på länsen) på sk port-side (motsols) box-bana (kryss-slör-läns-slör-kryss). 

 

GSYS deltog med 3 båtlag med 4 personer i vardera besättning, dvs sammanlagt 12 medlemmar: Thomas Lundqvist (Team Captain/Rorsman Båt 1); Doug Sabin; Magnus Myrenberg; Kirsi Mikkonen; Bosse Johannisson (Rorsman Båt 2); Mike Obuchowski; Peo Lindqvist; Hanne-Mette Kristensen; Andreas Rosenlew (Rorsman Båt 3); Peter Bergman; Claes Kalborg; Antonia Rosenlew. Detta år hade vårt lag betydligt mer erfarenhet av tävlingen från tidigare år än föregående omgångar, vilket gav en högre stabilitet i förmågan att möta den amerikanska eliten av masters och grand-masters lagkappseglare.

 

Men kvällen innan första tävlingsdagen ställdes GSYS deltagande i osäkerhet. Vi fick ett meddelande att vi vid invägningen av besättningarna överskred högsta tillåtna sammanlagda lagvikten 2200 pounds (1000 kg) med 79 pounds, dvs 33 kg – vilket var ett ”all-time high” för regattan. Vid en omedelbar omvägning så nära naket tillstånd som möjligt var hela laget fortfarande 18 kg över maximigränsen. Då insåg vi att vi i medeltal behövde tappa 1,5 kg/person på ett halvt dygn för att kvalificera oss för start följande morgon. Den ypperliga och ytterst eftertraktade skaldjursbuffen på NYYC’s Harbour Courts restaurang byttes mot noll mat- & dryckesintag samt vätskedrivande och tarmtömmande preparat samt 5 km sweat run (dvs med fullt seglarställ) i soluppgången på St Mary’s College’s löpbana. Mot alla odds visade det sig bli en inspirerande utmaning som sammansvetsade laget och när vi vägde in oss följande morgon 1 timme innan skepparmötet så landade vår totalvikt på 2195,5 pounds, dvs 2 kg under gränsen, vilket väckte stor respekt och munterhet bland konkurrenterna och arrangörerna.

 

Regattan genomfördes sedan – inklusive GSYS – i 2 omgångar Round Robins, där alla 10 lag mötte varandra 2 gånger, dvs sammanlagt seglade varje lag 18 race. Samtliga dagar började med lättare vindar som sedan ökade till ca 8-10 m/s på eftermiddagen, parat med stark motström på förmiddagen, som vände till medström på eftermiddagen pga mycket regelbundet tidvatten.    

 

Efter första dagen låg det hungriga GSYS laget delad 4:e med resultatet 4 (segrar) – 3 (förluster) och många av de övriga lagen var överraskade av det hårda motstånd vi bjöd i samtliga race. 

 

Andra dagen gick inte fullt lika bra, men pga mycket jämna korsresultat utanför top 2, gav resultatet 2-4 och totalt 6-8 fortfarande delad 4:e plats med 4 (!) andra lag. Dessutom låg laget på 3:e plats bara 1 poäng framför oss inför sista dagen.  

 

Tyvärr förlorade vi 3 race ytterst knappt på mållinjen sista dagen och vann bara 1, vilket gjorde att vi till slut landade 8:e totalt, på samma poäng som 7:e och bara 2 segrar från 4:e plats.  

 

Även om totalresultatet inte var det vi siktat på så seglade vi betydligt starkare, jämnare och mer samspelt än någonsin tidigare och gav inte bort något race i starterna (i jämförelse med förra året). 

 

Med lite mer stolpe in än stolpe ut så hade vi definitivt chans på topp 3-4. Vår högsta nivå är hög – vi slog alla lag utom 2 i minst 1 race och kan slå vilket team som helst. Vi vann bla båda NYYC lagen (som anses vara bland de 3 bästa klubbarna), inklusive fjolårets vinnare, i samtliga 4 inbördes race, vilket ingen annan gjorde. Vi vann också ett av två race mot bronslaget Newport Harbor Yacht Club som även vann Palmer Cup i år (där GSYS blev 6:e). 

 

Det innebär att vi nu definitivt har visat att GSYS platsar som standarddeltagare i detta hårda och jämna sällskap och ser framemot en inbjudan även inför nästa år, vilket inte alltid varit en självklarhet. Det är hård konkurrens om inbjudningarna till denna regatta, så det är flera klubbar i USA och utomlands som ansöker om att kvalificera sig för deltagande årligen (bla tidigare vinnaren St Francis Yacht Club samt Annapolis Yacht Club hamnade utanför top 10 inför detta år). 

 

Däremot behöver vi höja vår lägsta nivå i detta för oss mer obekanta 3x3 format för att få det topp 3-4 resultat vi har tydlig potential att nå. Om man bortser från att de flesta andra lagen har ett övertag eftersom de seglar 3x3 året runt och har mer rutin ift oss i hanteringen och trimmet av båttypen Sonar, så kan vi förbättra vår prestation i flera tydliga moment: 

 

  • Läsa på om och torrsegla olika 3x3 ”Plays” (1-2-3-4) samt våtsegla de mest typiska situationerna med 1-mot-2/2-mot-1 roller i varje Play.
  • Arbeta bakåt tidigare vid förlorande/svag lagkombination, även om man aldrig får släppa 1:a alternativt 2:a plats i racet (beroende på Play-scenarier).
  • Ta färre onödiga risker för straff i tvetydiga situationer.
  • Hålla ihop racen och positionerna hela vägen in i mål (vi tappade några race precis på eller innan mållinjen på enkla taktiska/boathandling misstag).
  • Förtydliga rollerna och kommunikationen i båtarna och mellan båtarna i laget (det händer så mycket i 3x3 race att varje person måste fokusera på att kommunicera sin del hela tiden och alla båtar måste vara beredda att kasta om taktiken inom några sekunder)

 

Utöver det sportsliga så är Grand Masters i NYYC’s regi också en mycket trevlig social och kulturell upplevelse. NYYC’s legendariska Newport-bas Harbour Court är en fantastisk anläggning för både tävling, umgänge och sensorisk stimulans – bara det i sig ”worth a trip”, vilket sporrar oss att försvara och förbättra klubbens position som inbjudet lag också framöver.

 

Till sist kan nämnas att GSYS som en överraskande bonus blev totalt 7:e (bland sammanlagt 14 lag) i Peter L. Wilson Grandmasters Season Championship 2024 (= Amerikanska mästerskapet, som vanns av Newport Harbor Yacht Club), pga att vi placerade oss 6:e i den första deltävlingen, Palmer Cup i Newport Beach, CA i April, och av planerade 4 regattor I serien blev en inställd pga storm och då  räknades de 2 bästa av 3 vilket gjorde att GSYS för första gången figurerade i den totala rankingen !

Tack för denna säsong!
2024-10-28 16:01
För några veckor sedan, 1 september, körde vi säsongens sista kvällsträning i Team Race. Det var mycket svaga vindar men vi lyckades ändå genomföra ett litet antal matcher och fick bra snack om situationer och regler i debriefen efteråt.
 
Kappsegling med J80orna på Ryssviken i helgen. Sedan ser vi fram emot tränings-/tävlingssäsongen 2025.
Stockholm International Team Race
SITR 2025 - TEAM RACING IN STOCKHOLM
2024-10-03 14:58, Stockholm International Team Race
Unique sailing the heart of the Capital of Scandinavia

Dear sailors,

Please save the date for 2025, the Stockholm International Team Race Regatta will take place 22nd to 25th of May 2025.

 

Look out for more information.

GSYS Intern Team Racing och Sprint Ranking
2024-09-02 15:34

[REVISION - 2024-09-25: Vårcupen inkluderas ej i rankingen 2024]

 

Spännande nyheter till alla GSYS medlemmar, 

 

Styrelsen har beslutat och arbetat fram ett internet rankingsystem för Team Racing samt Sprint. Detta är något som planerats under en längre tid och bakgrunden är sammanfattningsvis följande:

  • GSYS börjar få allt fler inbjudningar att ställa upp med lag i olika externa tävlingar. 
  • Klubbens värdskap för Team Racing VM 2026 kommer sannolikt öka dessa möjligheter ytterligare. 
  • Flera lag har bildats inom GSYS, både inom Team och Sprint. 

Mål med rankingen

  • Skapa ett förutsägbart, lättförståeligt, rättvist och inkluderande system för att klubbens medlemmar ska kunna erbjudas deltagande i olika tävlingar, externt och internt.
  • Främja entusiasmen och återväxten inom klubben för att ägna sig åt våra tävlingsformer på vattnet. 
  • På sikt få fram flera framgångsrika lag som deltar i de tävlingar vi inbjuds till. 

 

Hur rankingen kommer att fungera

  • Rankingen följer Team Captain (TC), dvs en av de två (tre) skeppare som utgör ett lag i Team Racing, eller Skepparen i ett lag i Sprint Racing (eller Match Racing).
  • Team Captain sätter själv ihop sitt lag inför varje erbjuden tävling. Normalt förutsätts att ”ordinarie” lagmedlemmar deltar, men justeringar i laget kan behöva göras beroende på inbjudans krav på viss ålder eller kön, eller naturligtvis de olika lagmedlemmarnas individuella möjlighet och vilja att delta.  
  • En TC måste inte vara skeppare i alla inbjudna tävlingar, t ex åldersgränser kan sätta hinder i vägen för detta. 
  • Team Captain (TC) som från tid till annan rankas högst erbjuds att delta i en  inbjuden tävling, så fort inbjudan inkommit och kommunicerats. Om TC avböjer deltagande, eller inte kan presentera ett lag inom två veckor så går erbjudandet vidare till TC nummer två på rankingen. Det är viktigt att processen går snabbt, så att vi inte hamnar i tidsnöd och  missar att skicka ett lämpligt lag till den inbjudna tävlingen.
  • Nästkommande erbjudande om deltagande i en tävling går till den högst rankade TC på rankingen tills den TC:n har accepterat två tävlingar. Efter det går inbjudan automatiskt vidare till nästa TC på rankingen.
  • Om en TC accepterar erbjudande om deltagande på en tävling (inom två veckor), men sedan inte lyckas få ihop ett lag så kan inbjudan ges vidare till nästa TC på rankingen. Dock räknas som ett accepterat erbjudande av den högst rankade TC:n (även om den inte kommer att delta själv med ett lag), inte den TC:n som tar över inbjudan.
  • Rankingen sätts fast för ett helt kalenderår, baserat på förra årets rankingresultat så att absurda konsekvenser undviks, såsom att nummer ett på rankingen ”tar” en  tävling, och sedan faller på rankingen och även ”tar” nästa tävlingserbjudande, nu som nummer två på rankingen. 
  • Domare behöver vara närvarande för alla rankinggrundande tävlingar
  • Inledningsvis är Vårcupen och KM dem enda rankinggrundande tävlingarna för GSYS interna ranking (dock räknas Vårcupen INTE med i rankingen 2024 då domare saknades)
  • Om två eller flera TC:s har samma poäng så är det inbördes resultat mellan TC:s på senaste rankinggrundande tävlingen som avgör vem som rankas högst. 

 

Med inspiration från 2K Sailing så kommer rankingpoäng som tilldelas varje TC efter en intern tävling att följa följande formel:

 

(Ranking poäng per tävling som tilldelas TC)  = (event poäng) * (event faktor)

 

Event poäng

 

Placering

Event poäng

1

100

2

90

3

80

4

70

5

60

6

50

7

40

8

30

9

20

10

10

11 eller lägre

0



Event grader

För 2024 så kommer samtliga tävlingar att ha grad 5, dvs en event faktor 1. 

 

Grad

Event faktor

1

3

2

2,5

3

2

4

1,5

5

1


Denna ranking kommer börja gälla 2024 enligt beskrivningen ovan, men styrelsen behåller sig möjligheten uppdatera rankingsystemet vid behov inför varje säsong. Alla uppdateringen gällande rankingen kommer publiceras på hemsidan och beslutas av styrelsen för så rättvis behandling som möjligt. 

ITAKA gör en back-to back på Big Boat Race 2024 by Gransegel
2024-07-03 12:55
Itaka i god fart. Foto: Malcolm Hanes

Efter en fantastisk dag på Stockholms inre vatten med Sveriges enda riktiga Big Boat Race lyckades Itaka med rorsman Ingmar Bergman och taktiker Patrick Ståhle upprepa vinsten från förra året. Detta året blev vinstmarginalen något större men det är efter nästan 4 timmars tight segling inte många minuter mellan de första och sista mäktiga segeljakterna.

En god tvåa blev i år 100-fotaren GAIA med Kristoffer Melinder vid rodret och fin trea blev Princess Svanevit - Sveriges finaste 12-meters jakt, åter i Sverige och renoverad till näst intill ursprungsskick från 1930.

 

I Wannabe- klassen blev Oxygen vinnare med bara 63 sekunders marginal till Stormtrooper och trea blev Silver Bullit som slog Wetjob med 3 (!!!) sekunder.

 

Årets nya pris "Blue Ribbon" - skänkt av Stockholms Båtsnickeri - line honours vanns av Stormtrooper i en tight kamp mot GAIA.

 

Loopen som är ett kul inlsag där det seglas mellan Nacka Strand och Frihamnen i två varv och den som gör bäst förbättring vinner LOOPEN. I år blev det Oxygen som vann den bland storbåtarna och Lena Herrstedt för J80. Priser sponsrade av Gransegel och Benns riggverkstad.

 

Samtidigt med Big Boat Race by Gransegel seglas GSYS klubbsegling med våra J80 - ett väldigt populärt inslag i klubbaktiviteterna.

Vinnare blev Team Lena Herrstedt, två Team Kristian Greslingaas och trea Team Malin Heidvall Rutqvist.

 

Massor av priser till alla deltagare och dagens seglingar avslutas med en rungades regattamiddag i Sveasalen

 

Hela resultatet finns på hemsidan https://www.gsys.nu/sida/?ID=485542

 

Rekordantal på Big Boat Race 2024
2024-06-09 21:33
Photo Marc Skeppstedt

Kära seglare,

Till helgen går den 15:e Big Boat Race powered by Gransegel av stapeln på Stockholms inre vatten (Nybroviken, Lilla Värtan och Halvkaksundet) med start utanför kvarnen Tre Kronor och målgång vid Kastellholmen.

Allt går att beskåda från södra stranden på Djurgården eller kanske bäst vid Nacka Strand eller på Lidingös södra stränder.

 

På lördag blir det 10 storbåtar på startlinjen och 4 "wannabe"-klassen som är ganska stora och snabba!! Totalt är det 955 fot på startlinjen!!

 

GSYS har även klubbsegling med sina J80 på samma bana så det blir lite av en seglarfest mitt inne i stan.

 

Alla vackra båtar kan beskådas på Nya Djurgårdsvarvet från fredag eftermiddag.

 

Leve segling inne i stan!!